Gammal och dålig, men rolig!

Ja, ungefär så kan man sammanfatta min gamla Canon EOS 1D. Den kom ut 2001. Den är alltså 9 år gammal! Ganska hög ålder för en digital systemkamera. Jämfört med min 550D är den sämre på det mesta, men bättre på några punkter:
  • Snabbare autofokus
  • Snabbare seriebildstagning
  • Bättre byggd
  • Bättre sökare
  • Större sensor (1,3x crop)
  • ROLIGARE!
Bildkvalitén är inte så rolig, LCD'n är ett skämt med sina 120.000 bildpunkter på en 2" skärm... Den är stor och klumpig och den har givetvis inga moderna funktioner som live-view eller filmning. Men den är roligare att fota med! Tror det har mycket med känslan att göra. Den känns rejäl, och ljudet när man tar en bild är så mycket bättre. Den större sensorn gör en del också. Det är inte fullformat, men den är i alla fall större än på en 550D.

Jag var alltså ute (i trädgården som vanligt, i sånthär tråkigt grått väder vill man inte gå längre än så) och rastade min 1D igen. Den behöver komma ut och fota lite då och då! Här kommer ett gäng färgbilder. De svartvita får ett eget inlägg senare idag eller (mest troligt) imorgon!

Blad
sallad
Blad
Blad
Blad
Blad
Blommor

Kommentarer
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Fina bilder, men jäääklar vad den hanterar bruset dåligt?

2010-10-06 @ 19:10:31
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Svar: Aha, det förklarar ju saken :)

2010-10-06 @ 21:06:55
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: aii.

sv: varsågod :)

2010-10-06 @ 22:46:34
URL: http://spacemaan.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej.

Om jag uppfattade dig rätt så menar du att 550 är inte bra kameran??



Jag har 550 och köpte det för några månader sen och är nöjd med det.

2010-10-07 @ 13:34:31
Postat av: Sebastian Skarp

Svar till Pernilla: Nej det har jag inte sagt! 550D är en bra kamera. Det jag skrev är att min gamla 1D är sämre än 550D på det mesta, men är bättre på några punkter (se punktlistan i inlägget). 550D är en instegsmodell och är därför inte lika snabb eller välbyggd som 1D'n som är gammal proffskamera.

2010-10-07 @ 13:40:09
URL: http://fotoskarp.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Okej då har jag uppfattat fel.

Tack för förklaring.

/Pernilla..

2010-10-07 @ 13:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0