Svar

Nu tänkte jag svara på frågorna från frågestunden, men vi börjar med ännu en "freelensing"-bild, fast denna gång på ett lite annat sätt, nämligen med objektivet bak och fram framför kameran, vilket resulterar i betydligt bättre förstoringsgrad och närgräns än när objektivet sitter på kameran som det ska. Bilden föreställer en bit av en enkrona, och är fotad med kitobjektivet på 18mm handhållet framför kameran.

Mynt

Här kommer svaren på frågestunden. Det var inte så många som ställde frågor (vilket jag inte hade väntat mig heller). Som tur var kom Sara med en hel hög med frågor, så det blev åtminstone en del att svara på!

Favoritobjektiv?
Av de objektiv jag äger så är det nog mitt 85mm f/1.8. Visserligen använder jag mitt 35mm oftare, men det beror på att det är en mer användbar brännvidd i många situationer. 

Vart vill du komma med din fotografering?
Jag har egentligen inget direkt mål med mitt fotograferande. Jag fotar för att jag tycker det är roligt! Men visst hade det varit roligt att kunna tjäna lite pengar genom att ta fotojobb! Tror däremot inte att jag skulle klara av att göra det på heltid, utan det hade i så fall få vara en hobbyverksamhet vid sidan av något annat.

Varför började du fotografera?
Jag började fota med familjens digitala kompaktkamera 2002 och tyckte det var roligt helt enkelt!

Vilka är dina favoritbloggar?
Oj vilken svår fråga! Jag tror inte jag kan svara på den, det är så olika från dag till dag, haha :P

Hur länge har du hållit på med fotografering?
Sedan 2002. Med digital systemkamera sedan 2004. 

Vad blir ditt nästa köp till kameran?
Jag har ingen aning. Just nu känns det mest som att nästa fotorelaterade inköp bli just en kamera. Det är det jag vill åtminstone, men om jag inte skulle råka vinna på lotto så lär det inte bli av på ett bra tag! 

Har du fotat analogt nångång?
Ja, någon enstaka rulle film har jag fotat, men det är verkligen inte mycket! Skulle vilja fota mer med film för det kan bli så fint. Det kan verkligen bli en helt annan känsla i bilderna om man fotar med film. Tyvärr är det ganska dyrt (per bild) att fota med film.

Hur har du lärt dig att fota?
Jag är helt självlärd. Jag har läst mycket på olika sidor på nätet, och provat mig fram!

Fotar du helmanuellt eller använder du något av de förinställda programmen?
När jag började fota med systemkamera 2004 så körde jag nästan bara manuellt för att lära mig inställningar och sådant ordentligt, men efter ett tag gick jag över till att fota i "Av"-läget (bländarprioritet, "A" på Nikon) eftersom det främst är bländaren jag vill ha kontroll över. Både på min dåvarande kamera, eos 300D, och på min nuvarande, 550D, finns tyvärr bara ett inmatningshjul, vilket gör det jobbigare att köra manuellt. På min 1D är det enklare eftersom det finns två inmatningshjul. Använder förmodligen Av-läget till 95% av mina bilder. För det mesta av ren lathet! 

Har du någon favoritbild som du själv har tagit?
Nej, inte precis. Jag är väääldigt sällan nöjd med mina egna bilder, och jag kan inte välja ut en bild som jag tycker är "bäst". 

Kommer det ngnsin dyka upp ngt mer under superskarp.com? Varför lägger du inte din blogg där?
Någon gång kanske det dyker upp något där. Jag har vid många tillfällen tänkt göra en enkel hemsida med lite bilder och kontaktinfo osv. men det har inte blivit av, än. Bloggen får ligga kvar där den ligger. Tycker att adressen fotoskarp.blogg.se är ganska enkel att komma ihåg (fast vad spelar det för roll om man använder Bloglovin'?).

Vad tar du dom flesta korten med? Jag har för mig att du hade en Canon 550d.. Jag funderar på att köpa en, är den bra finns de ngt dåligt? är autofokusen bra?
Ja, jag har en 550D som jag vann på smartson.se i somras! Jag har även en 1D och en 300D, men de används inte så ofta (1D'n använder jag ibland när jag behöver en snabb kamera, eller bara för skoj skull eftersom jag tycker den är roligare att fota med. 300D'n används i princip aldrig eftersom 550D'n är bättre än den på alla punkter). 550D'n är en helt okej nybörjarkamera, och de flesta recensioner ger den bra betyg.
Visst finns det dåliga saker med den (beroende på hur känslig man är och vilka krav man har). Sökaren är liten, autofokusen är lite seg och inte alltid helt träffsäker, seriebildstagningen är ganska långsam, kameran känns inte så välbyggd och har ett för litet grepp. Men de negativa punkterna gäller mer eller mindre för alla systemkameror i den här prisklassen, och om man inte har fotat med en "proffskamera", eller någon digital systemkamera alls, tidigare så är det nog inget som stör.

Hur är skolan? :D
Skolan är väl sisådär halvseg för det mesta. Det är inte så hemskt mycket nu första terminen då mycket är "introduktionskurser", men det lär bli värre längre fram tyvärr. Vissa saker kan vara lite intressanta, men det mesta är ganska tråkigt... 
Och om någon undrar så pluggar jag alltså till IT-Drifttekniker på HKR (Högskolan Kristianstad) i Hässleholm (där HKRs alla IT-utbildningar ligger).



Kommentarer
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Bra svar!! :D

2010-11-20 @ 16:26:45
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0