Lightroom 3 - brusreducering för höga iso

Har tyvärr inte fotat någonting idag heller! Illa jag vet! Men jag tänkte åtminstone få iväg ett inlägg innan jag går och lägger mig!

En snabb jämförelse i brusreducering mellan CameraRaw och Lightroom 3 Beta 2.

Min gamla Canon EOS 1D från 2001 är ju inte världens bästa på höga iso om man säger så... MEN med nya Lightroom 3 så blir den helt klart mer användbar på höga iso tack vare den nya brusreduceringen. Denna bild är tagen på kamerans max-iso: 3200. Inte så högt jämfört med nya kameror, men högt nog med tanke på kamerans ålder. (Egentligen är max-isot 1600, men det går välja 'high' som alltså är kameran som pressar bilden ett steg vilket ger 3200 iso).

Hela bilden, nedskalad till 650px bredd för att passa bloggen ser det helt okej ut efter en omgång i Lightroom 3! Vill också påpeka att detta inte alls är en bra bild, och det var inte heller meningen! Det är endast en testbild för högt iso!

Grill - EOS 1D iso 3200 - LR3 beta2

Här kommer två stycken utsnitt i 100% förstoring (inte mycket till förstoring som ni ser... bara 4 megapixlar i kameran ju.)

Den översta bilden är konverterad i Camera Raw (version 4.0 som är ganska gammal, men som jag tror representerar brusreduceringen fram till sista versionen av Camera Raw som kom med CS4, jag vet inte om versionen som kom med CS5 (version 6) har samma brusreducering som Lightroom 3 eller inte.)

Den nedre bilden är konverterad i Lightroom 3 Beta 2. Rejäl skillnad i färgbruset (som är det som stör klart mest). Visst är bilden fortfarande brusig, men inte så att det stör på samma sätt som den övre bilden från Camera Raw.

Båda är konverterade med färgbrusreduceringen satt till max (100).

Lightroom 2 / Camera Raw

Lightroom 3 Beta 2

Måste säga att jag är imponerad! Lightroom 3 står helt klart på min önskelista! Inte bara på grund av brusreduceringen, utan för att jag verkligen skulle behöva ett program där jag kan sköta allt - sortering, taggning, betygsättning, konvertering osv.

Kanske gör jag ett videoinlägg där jag visar programmet lite snabbt och vad man kan göra i det! Vi får se om det blir av i helgen. :)

Ni kan ladda ner betaversionen från adobes hemsida: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3/

Tänk dock på att det är en beta, och att den kommer sluta fungera efter den färdiga versionen av Lightroom släpps! Använd inte betan till annat än att testa programmet! Jag tror inte det kommer att gå att exportera biblioteket från betan till den färdiga versionen när den släpps!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

svar: taaaaack sebbe :D

Jag fotade manuellt i svartvitt, men sen när jag la in de i raw så körde jag dem där också.

2010-05-15 @ 12:28:19
URL: http://rebeccafexby.se
Postat av: Rebecca

svar: taaaaaaaack sebbe :D det betyder massor, dina kommentarer.

2010-05-17 @ 15:03:46
URL: http://rebeccafexby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0