Nyheter från Canon

Nu har bloggningen verkligen börjat gå utför är jag rädd, men nu har jag åtminstone ett par saker jag ska fota när det blir tid/väder till det!

Istället för fotoinlägg får det bli nyhetsinlägg istället, vilket säkert kan vara intressant för en del av er åtminstone! Det är ju snart Photokina, en av världens största fotomässor, i Köln, Tyskland. Mellan den 21a och 26e september går mässan av stapeln, och givetvis börjar det nu dyka upp en hel del nyheter från diverse kameratillverkare.

I detta inlägg tänkte jag visa en del av vad Canon har kommit med den senaste tiden, sen kommer ett inlägg med Nikons nyheter också, och eventuellt ett med lite blandade nyheter.

60D
Först ut är Canons nya EOS 60D. Det är en lite mindre kamera än 50D och har ett hus i plast, så den är på så vis sämre än föregångaren (7D har ju tagit över som en ny modell där). Den har 18 megapixlar, tar 5,3 bilder per sekund, en 3" vinklingsbar skärm, Full-HD video. Det känns nästan mer som en uppgradering från 550D än som en ersättare till 50D.

70-300
Canon kommer också med en hel del nya objektiv i sin L-serie, som är de lite bättre och dyrare objektiven. Detta är en EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM. Tänkt som ett billigt L-tele. Med effektiv IS (upp till 4 steg så alla nya Canon-objektiv) och med moderna kameror som är ganska bra på lite högre iso så räcker bländare 5,6 till ganska bra för de flesta.

8-15
Här har vi något lite annorlunda! EF 8-15 f/4 L USM Fisheye-zoom. Objektivet ersätter nuvarande 15mm fisheye. Detta nya objektiv kan ge både runda bilder och heltäckande bilder på en fullformatskamera (rund i vidvinkelläget och heltäckande vid 15mm). Objektivet passar även kameror med 1,3 eller 1,6 crop, men ger då (tror jag) en heltäckande bild. Kanske ger det fortfarande en rund bild på en 1,3 crop vid 8mm.

300
Canon släpper också nya supertele. På bilden ovan 300mm f/2.8 L IS USM II. Man släpper också ett 400mm f/2.8 L IS USM II (bilden nedan), samt presenterar (men släpper inte än) nya 500mm och 600mm f/4 L IS USM II (bild 2 och 3 nedan).

400
400mm.

500
500mm.

600
600mm.

1.4tc
Två nya teleconvertrar också: 1,4x och 2x, båda är tredje generationen.

2tc

s95
Vi kan väl avsluta med att visa den nya S95 också. En av de dyrare kompaktkamerorna från Canon. Ganska lik föregångaren s90, men med 720p HD-filmning.

Kommentarer
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Åh, 60D känns så onödig? Känns bara som en 7D typ :P

2010-08-26 @ 14:56:11
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Lena

Jädrans jag som precis har köpt en S90. Haha

2010-08-27 @ 15:56:35
URL: http://lenacarlssonfoto.blogg.se/
Postat av: Michaela Fagerudd - Blivande fotograf

En sak jag gillar med Canon, deras objektiv ser så jäkla tuffa ut! :D Nikon kan gå och gömma sig om man jämför med dessa^^ (Kan inte fatta att jag sa detär!!)

2010-09-20 @ 19:40:49
URL: http://michaelaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0