Färgrymder

Jag har vid åtminstone fyra tillfällen på bara några dagar sett på olika fotobloggar folk som undrar varför bilder tappar färgen när dom lägger upp dom på nätet när de ser så bra ut i Photoshop. Med största sannolikhet så har bilden då sparats i AdobeRGB istället för sRGB.

Den översta bilden är AdobeRGB utan inbäddad ICC-Profil. Bilden under är sRGB (med ICC-Profil).

AdobeRGB utan icc-profil inbäddad

sRGB

Om man bäddar in icc-profil med en bild som sparas i AdobeRGB så kan bilden visas korrekt (utan bleka färger) i webbläsaren om webbläsaren stöder färgprofiler. Men eftersom man själv inte vet vad den som tittar på ens bilder använder för webbläsare och inställningar så är det inte en bra idé att lägga upp bilder på nätet i AdobeRGB.

När du öppnar en bild i Adobe Camera Raw så kan du längst ner i mitten klicka på texten och i rutan som kommer upp välja sRGB i den översta dropdownmenyn "Space" så som i bilden. Då kommer bilden när du öppnar den i Photoshop att vara i färgrymden sRGB från början och bör då vara säker för att lägga upp på nätet utan att ska tappa färger och se eländig ut.

sRGB guide

Om man redan har öppnat bilden, har en gammal bild redan sparad i AdobeRGB eller har fotat i jpeg i kameran med kameran inställd på AdobeRGB så kan man konvertera till sRGB i Photoshop.

1. Edit->Convert to Profile (Redigera->Konvertera till profil)
2. Profile: ändra till sRGB
3. OK

Konvertera till annan färgrymd

Egentligen borde detta inte vara något problem, för om du använder Save for web (spara för webben) när du sparar dina bilder så konverteras bilder automatiskt till sRGB fram till Photoshop CS3, i CS4 och CS5 finns där en kryssruta i save for web där man kan välja om man vill konvertera bilden till sRGB eller inte. Låt den vara ikryssad!

Alltså, använd sRGB inte AdobeRGB för webben!

Hoppas att detta kanske hjälper någon som haft problem med färgerna i sina bilder!

Kommentarer
Postat av: Ellen Haglund <3

sv;va?:O konstigt om du frågar mig..:)

2010-05-13 @ 13:19:18
URL: http://ellentyrahaaaglund.blogg.se/
Postat av: Ellen Haglund <3

sv;aha nu förstår jag tack!:)

2010-05-13 @ 13:27:32
URL: http://ellentyrahaaaglund.blogg.se/
Postat av: Johanna Fåglund - Foto

Du som verkar kunna sånt här med färger och så :P, har du någon aning om varför mina bilder blir så "bleka" när jag öppnar dom i camera raw? Jag fotar så jag får en jpeg och en raw, men jpeg-bilen har alltid så mycket starkare färger..

Här kan du se:

http://stargirlphoto.blogg.se/images/2010/hmm_88273585.jpg

2010-05-13 @ 14:09:21
URL: http://stargirlphoto.blogg.se/
Postat av: Johanna Fåglund - Foto

Svar: Okej, tack så mycket! Får försöka prova det :P

2010-05-13 @ 14:24:42
URL: http://stargirlphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0