Karnevalståget

Idag var det dags för det årliga karnevalståget i Bjärnum. Ja, det händer ju mer på Bjärnumskarnevalen än så, men jag brukar bara kolla på karnevalståget. 

Vädret var inte det bästa, men det regnade inte så mycket. Imorgon är det Teknikens Dag (mest gamla bilar och motorcyklar i parken i Bjärnum).

I början fotade jag med mitt Samyang 14mm, men som tur var så bytte jag till ett 35mm ganska snabbt, för bilderna från Samyangen var för vidvinkliga i de flesta lägen. Av de som är upplagda här är bara den första fotad med 14mm'aren. 

Min bror är med på vagnen med badmintonspelarna från OS som inte ville vinna (röd tröja, nr 80 på ryggen). 


Varje karnevalståg inleds med musik från orkestern.


Kungafamiljen är ute på promenad med prinsessan Estelle.




Verumsvägen här i Bjärnum är i väldigt dåligt skick, och har så varit i många år... Jag tycker att det är på tiden att de faktiskt fixar till den nu!


Smurfar!


Imorgon är det Teknikens Dag i Bjärnum och då blir det utställning av gamla bilar och motorcyklar i parken! Jag ska dit och fota lite hade jag tänkt. Det är i och för sig nästan alltid samma bilar varje år, men ändå...




Hahaha, den riktiga hunden tyckte att låtsashunden var väldigt intressant och stod på helspänn. De kastade apport, men det var hundägaren som fick hämta pinnen åt hunden.




I Hässleholm byggs det konstgräsplan på Österås IP, men man fick nyligen ansöka om drygt 4 miljoner kronor extra, bland annat p.g.a. att man hittat gamla stubbar, träd och stora stenar där planen ska läggas. Först var det hela planerat att kosta 12,6 miljoner, men har nu alltså dragit över med 4,1 miljoner kronor. 

Konstgräsplanen i Bjärnum kostade 5 miljoner. Hässleholms kommun stod där för endast EN miljon... 


Parodi på tv-programmet "Älskling du har blivit en tjockis". Tjocka män står och manar på sina inte alls tjocka fruar att träna hårdare.


Mästarnas mästare? Festarnas mästare! Duellen. 


Dans och karnevaliga kläder! Okej, karnevaliga är kanske inte ett riktigt ord, men ...




Här är alltså min bror (röd tröja, nr 80) med sina kompisar. Till skillnad mot OS-deltagarna som gjorde sitt bästa för att spela dåligt tror jag inte det krävdes någon större ansträngning av dessa killar för att spela dåligt...


Spelarna blev ju som bekant diskade. Vad har dommaren i handen? En diskborste såklart! En sådan detalj som jag inte såg under själva karnevalståget, men som jag upptäckte först nu vid datorn!






Nytt höghus byggs i Hässleholm med "trygghetsboende" som tydligen kostar väldigt mycket. (Jag har inte läst något om detta då det är en lokalnyhet, så jag vet inte riktigt vad storyn är). De två gamlingarna tiggde pengar så att de skulle ha råd att bo där i alla fall. "En krona eller en miljon, det spelar ingen roll!" - ropade en av dom.


Star Wars.


Vittsjös damlag spelar som en del säkert vet numera i Allsvenskan. När man byggde ut och om idrottsplatsen i Vittsjö rev man en förrådsbyggnad och blev därefter bötfällda av byggnadsnämnden för att ha rivit byggnaden utan lov. 139100 kronor hamnade boten på. Detta var i januari i år. Jag vet inte vad som hände sedan. 


Ännu en gammal bil. Dock inte särskilt fin.


Ranelid var där och talade om något mirakel... Det syns inte så bra på bild, men han var väldigt orange i ansiktet!


Tillväxtverket festar för skattebetalarnas pengar.




OS-finalen i brottning avgörs här genom lottdragning. Röd brottare vann! Konstig sport det där... 


Sång och dans av The Divazz.


Stort fartyg körde sicksack fram över vägen. Den gick inte på grund just där jag stod iaf.


Lyxfällan. Kommunen gör upp sin budget på budgettavlan. Kategorierna på tavlan? (Trygghets)boende, lån och spar. 


Ersättningsbuss för de som missade tåget kom körandes sist i årets karnevalståg. 


Nu är ju bara frågan, var det någon som orkade kolla igenom alla bilder? Och var det någon som läste bildtexterna? Och hur många stavfel har jag gjort? Och varför jag inte kan få de stående bilderna att centreras utan att all text i hela inlägget också centreras!?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0