Inte något speciellt, men...

Ja, dessa bilder är väl inte något speciellt, men, jag gick åtminstone lite annorlunda tillväga när jag tog dem. De togs ganska sent ikväll, så det var lite skumt ute. De flesta är tagna på iso 800-1600, bländare 2.0 och en slutartid mellan 1/30 och 1/60. Fotade med min gamla 1D + ef 35mm f/2.0.

Vad var det då jag gjorde annorlunda? Jo, jag ställde kameran på helt manuellt (normalt sett använder jag bländarprioritet och autofokus). Alltså ställde jag slutartid, bländare, iso och fokus helt manuellt. Dessutom stängde jag av skärmen på kameran, så jag fick alltså inte upp bilderna på skärmen efter jag tagit dom. Detta är 13 bilder av totalt 17 som jag tog. Två är bortplockade för att de var för lika någon av de bilderna jag tagit med, en är inte med här för den är svartvit och passade inte in, och den sista är bortplockad för att jag råkade trycka av när jag egentligen bara tänkte halvtrycka för att ljusmäta.

ALLA 17 bilderna jag tog var i princip korrekt exponerade, och alla var i fokus där de skulle (ja, till och med den jag råkade trycka av av misstag!)

Prova själva! Ta ett fast, gärna någorlunda ljusstarkt normalobjektiv/lätt vidvinkel/kort tele, ställ kameran på helt manuellt och stäng av den automatiska bildvisningen på skärmen (och kolla inte manuellt heller efter du tagit bilderna!) och gå ut en runda och fota ca 20-30 bilder. Ta bara EN bild ur varje vinkel, och radera inga bilder du tagit. Tänk efter innan du trycker av! Hur många procent av bilderna blir "keepers" jämfört med i normala fall? (Om det nu inte är som så att detta är hur du normalt sett fotograferar)


(För första gången slog jag ihop alla bilderna till en bild i PS. Dock tycker jag inte om att det inte blev lite mellanrum mellan bilderna... Nåja, det får duga såhär.)


Kommentarer
Postat av: Linda Sjölund (foto)

Bra bilder :)

2011-07-17 @ 09:48:17
URL: http://lindasjolund.blogg.se/
Postat av: Maggy

Konstigt att så många kör på bländarprioritet, jag har faktiskt alltid M inställd (kanske lite onödigt?). Men ska nog testa det med bilderna som du gjorde faktiskt.. :)

2011-07-19 @ 02:01:42
URL: http://maggy.blogg.se/
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

sv, Ellerhur, det funkar inte direkt till porträtt, men jag tyckte det var bra när man "turistar". Fotar platser och dyl.



Ang längden på recensionerna så var det lite så jag tänkte.. Jag hade skrivit en längre innan, men tänkte att de personer som läser min blogg och behöver hjälp är i de flesta fall unga personer och nybörjare i fotovärlden och de behöver lite enklare beskrivningar/tankar/tips. Jag vill inte dra alla över en kam, men många är lata/flyktiga och orkar inte läsa hur mycket som helst. De som vill läsa längre, mer avancerade, djupgående recensioner googlar - precis som jag själv ;)

2011-07-19 @ 20:32:36
URL: http://nevnarien.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0