Lightroom 3

Idag fick jag äntligen serienumret till Lightroom 3 som jag köpte (fick studentrabatt, så det kostade ca 1000kr istället för 3000kr). Tyckte det var bäst att faktiskt köra programmet lagligt. Antagligen kommer Lightroom användas till att redigera 90+% av mina bilder framöver, så det kommer att användas en hel del. Det är mycket smidigare och snabbare än att köra Bridge+Photoshop när man bara behöver göra vanliga RAW-justeringar. 

Jag funderar på om jag ska göra ett litet videoinlägg och visa Lightroom för er som inte vet vad det är eller hur det fungerar. Problemet är bara att jag själv är ganska mycket nybörjare på programmet, så jag kan inte använda det fullt ut själv än. 

Kortfattat så är programmet till för att sortera/katalogisera bilder (genom betygsättning, taggar och andra markeringar) och framkalla RAW-filer. Man kan även skriva ut, göra bildspel eller bildvisningshemsidor. Om man har ett välskött bibliotek av bilder så går det mycket lättare att hitta gamla bilder och behandla stora bildmängder, så om man ofta gör stora fotojobb (det gör inte jag...) så är Lightroom ett grymt program! 

Lightroom
Lightroom

Kommentarer
Postat av: Rebecca

jag älskar camera raw<3

2010-10-20 @ 18:22:13
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Svar: Använder du dig utav chrome som webbläsare?

2010-10-20 @ 20:45:56
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Svar: Ska försöka fixa det :-)

2010-10-20 @ 20:50:07
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: PEr

Hej Sebastian!



Jag är mycket nyfiken på var du hittade lightroom för 1000kr med studentrabatt!

2010-10-24 @ 23:19:51
Postat av: Sebastian Skarp

Svar till Per (vars kommentar jag inte kan se här på bloggen än pga blogg.se som har lite problem med inlägg/kommentarer just nu, men vars kommentar jag ser i min mejl, men som inte har någon blogg- eller mejladress angiven): Lightroom med studentrabatt hittade jag här: http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorprodukter/programvaror/adobe (Lightroom finns inte med i listan där! Man måste klicka på "Mer info"). När du klickat på mer info under någon (vilken som) av produkterna i listan bör du komma till https://www.studentlicens.se/studentweb/default.aspx och där finns Lightroom med i menyn till vänster! 1009kr kostar det. Detta förutsätter givetvis att du har ett Mecenatkort (och att du går en heltidsutbildning på minst två år). Sedan när man fått hem paketet (det går inte få en aktiveringskod via mejl, Adobe är petiga och gillar att vara omständiga...) så måste man skicka in studiebevis + foto-id till Adobe och sedan vänta ett par dagar tills de godkänner en, och då till sist får man aktiveringskoden!

2010-10-24 @ 23:45:55
URL: http://fotoskarp.blogg.se/
Postat av: Jonatan

Hej!

Ytterligare en fråga ang ditt lightroom-köp. Räcker det med kopia på mecenatkort+ID eller behövs det något intyg e dy från institutionen?? (med tanke på att det måste vara två års studier och det står ju inte på mecenatkortet)

2011-02-10 @ 20:27:06
Postat av: Sebastian Skarp

Svar till Jonatan: Jag kommer tyvärr inte ihåg, men jag tror det bara var de två sakerna jag skickade in.

2011-02-14 @ 21:14:47
URL: http://fotoskarp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0