Resultat av gårdagens "test"

Ja, vad var det då jag testade igår som jag skulle göra idag? Jo, något som kallas "freelensing". Man lossar helt enkelt objektivet från kameran och lutar det lite medan man tar bilden!

Det var ganska svårt att få till något bra och som gav en tydlig effekt. Till bilderna igår använda jag mig av kit-objektivet på 18mm, idag använde jag kit-objektivet, 35mm och 85mm. Ni kanske ser hur skärpeplanet inte ligger helt normalt på dessa bilderna?

På den översta bilden till exempel så är grenarna på trädet skarpa längst upp, medan stammen längst ner är suddig och att gräset närmast kameran också blivit skarpt. Skärpeplanet lutar alltså "innåt" i bilden istället för att ligga plant med sensorn som det normalt sett gör. Samma sak går att göra med ett tilt-shift-objektiv, fast med mycket precisare kontroll, bättre bildkvalité och utan att behöva ta loss objektivet från kameran...

Fler bilder kommer senare! 

Träd
Träd
Träd
Utsikt

Kommentarer
Postat av: Emma Nordgren - FOTO

jag gillar verkligen de här bilderna! supermysiga

2010-11-13 @ 18:53:32
URL: http://emmanordgren.webblogg.se/
Postat av: Elsa

Snyggt! detta måste jag prova. tycker mycket om översta och understa bilderna!

2010-11-15 @ 21:38:11
URL: http://elsaingrid.blogg.se/
Postat av: Matilda [myphoto.blogg.se]

Sista bilden är looooovely! Snyggt!!

2010-11-20 @ 14:01:23
URL: http://myphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0