Min fotoutrustning

Min kamerautrustning - Maj 2010

Jahaja, detta är då vad jag använder när jag fotar! (Bilden ovan är gammal, detta var innan jag fick min 550D, fotad med min gamla 300D som jag aldrig använder längre)
  • Canon EOS 550D
  • Canon EOS 1D
  • Canon EF 85mm f/1.8 USM
  • Canon EF 35mm f/2.0
  • Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
  • Canon EF-s 18-55mm f/3.5-5.6 IS
  • Nikon Micro-Nikkor-P Auto 55mm f/3.5

Kameran (550D)

Den här kameran fick jag av Smartson.se då jag tillsammans med sju andra personer blev utsedd till testpilot som de kallar det, där jag under ungefär en månads tid fick testa kameran och skriva om hur jag upplevde kameran och därefter svara på ett frågeformulär. Efter testet var över fick jag behålla kameran! Till kameran fick jag även kit-objektivet EF-s 18-55mm f/3.5-5.6 IS. 

Kameran har en del fördelar över min 1D som jag tidigare använde som 1a-kamera, men även en del nackdelar.
550D'n har:
  • + Betydligt högre upplösning. 18mpix jämfört med 4mpix. Skillnaden mellan tex 12 eller 14 mpix är så liten + att det inte spelar någon roll, men skillnaden mellan 18 och 4 är klart märkbar
  • + Mycket större skärm med högre upplösning och mycket bättre bildkvalité
  • + Bättre brusprestanda på samtliga iso
  • + Live-view samt möjlighet att filma
  • + / - En mycket lägre vikt och mindre storlek än 1D (ibland en fördel, ibland en nackdel)
  • - Sämre autofokus
  • - Långsammare seriebildstagning
  • - Sämre byggkvalité och känsla över lag
  • - Mindre/sämre sökare
  • - Mindre sensor (1,6x crop vs. 1,3x crop)
Det finns såklart fler skillnader, men dessa är de viktigaste som jag kan komma på just nu. 

För det mesta fungerar kameran, men jag är inte helt nöjd med den. Autofokusen har klara problem ibland och kan lite för ofta missa fokus ganska rejält. Jag är inte heller så förtjust i den lilla sökaren eller att autofokus och seriebildstagning är så mycket långsammare än min 1D. Visst, det är ingen actionkamera eller proffskamera så som 1D är, men det är ändå frustrerande i vissa lägen. Som tur är fotar jag ganska sällan action, och om jag gör det så har jag ju fortfarande kvar min 1D som jag kan använda i så fall. Annat än vid sport så använder jag ändå inte seriebildstagning eller följande autofokus, så det spelar för det mesta ingen roll. 


Kameran (1D)

Kameran är Canons första proffskamera i 1D-serien från 2001. Den har hela 4,1 megapixlar! haha. Inte så mycket i dagens värld där många mobilkameror har fler megapixlar! Däremot så är den snabb med sina 8 bilder per sekund, och autofokusen hänger med väldigt bra.

Skärmen på baksidan är dock väldigt liten, lågupplöst och fruktansvärt dålig. Alla bilder får en väldigt blå ton... och man kan inte ens zooma in i bilder man tagit för att kolla skärpan. Den duger i princip bara till att kolla histogrammet och komposition + menyer.

Kameran ger också väldigt brusiga bilder om man jämför med nya kameror, och jag försöker att hålla mig till iso 100 om möjligt - allt annat blir synligt brusigt. Bruset från iso 200 och upp till ca 800 har tyvärr en del ränder i sig. Alltså linjer som går över hela bildytan som syns i bruset. Över iso 800 försvinner linjerna nästan eftersom det blir så mycket brus... Med Lightroom 3 går det dock att använda även iso 1600 och 3200 med okej resultat (beroende på hur höga krav man har...)

Batteritiden är inget vidare den heller, och batteriet är väldigt stort och tungt. Kameran väger 1585gram med batteri! Laddaren är inte liten den heller precis, men har åtminstone en klar fördel mot andra laddare - den kan ladda två batterier samtidigt.

På kamerans plussida hittar vi följande: Små filstorlekar (en raw-fil tar sällan mer än 4MB!), snabbhet, välbyggd, snabbaste slutartid på 1/16000 sekund, lågt pris begagnad, lite större sensor (1,3x crop - inte fullformat men närmre än vanliga 1,6x crop). Det finns säkert nåt mer plus, men jag kommer inte på mer just nu.


Objektiven

85mm - Väldigt trevligt porträttobjektiv! Ljusstarkt med bländare 1.8. Använder det till lite allt möjligt, och jag har bland annat fotat innebandy med objektivet vilket funkade över förväntan.

35mm - Det första objektivet jag köpte till min förra kamera (Canon EOS 300D). Ljusstarkt normalobjektiv på en 1,6x crop-kamera. Funkar helt okej. Autofokusen är inte lika tyst som USM-objektiv och har krånglat vid något enstaka tillfälle.

70-200mm - Väldigt trevligt teleobjektiv som är skarpt och fint. Inte alltför dyrt och ett rejält lyft över mitt gamla Sigma 55-200 f/4-5.6 som jag hade till min 300D tidigare.

55mm - Ett gammalt Nikon-objektiv som egentligen är pappas. Ger "fuskmacro" ner till skala 1:2 och är riktigt skarpt på bländare 3.5 vid närgränsen. Jag bländar i princip aldrig ner detta objektiv då bakgrundsoskärpan nerbländat är bland det värsta jag sett (vidöppet är den däremot bra).

Kommentarer
Postat av: Lajke

Sv: Tack så mycket! :)



Jag vill också ha en 1D och lika fina objektiv som du :(

2010-05-11 @ 08:52:29
URL: http://www.lajke.se
Postat av: Rebecca

svar: tacktack sebbe :)

2010-05-11 @ 11:46:03
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: Ellen Haglund <3

åh det skulle jag bara kunna drömma om att jag ägde en Canon EOS 1D :)

jag fotar med Canon EOS 450D den är faktiskt ganska bra!:)

2010-05-13 @ 12:59:50
URL: http://ellentyrahaaaglund.blogg.se/
Postat av: FotografOliviaOlsson

Varför har du ett Nikon objektiv till en Canon kamera?

2011-02-13 @ 13:34:50
URL: http://oliviasphotolife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0