Leica = Vill ha

Jag har ju som ni säkert vet nyss fått en Canon EOS 550D från smartson att testa och utvärdera! Efter testperioden får jag behålla kameran. Men, det jag egentligen vill göra är att sälja mina Canonkameror och objektiv och istället köra på en Leica M8 med 2-3 objektiv. Galet? Kanske det, men jag vill ha något litet och simpelt, något som är annorlunda från en systemkamera, men ändå kan producera bilder av hög kvalité. Nyckelorden är nog "litet" och "simpelt", för det är precis vad dessa kameror är. Ingen autofokus, inga zoomobjektiv, inga "onödiga" funktioner, utan bara det mest grundläggande för att kunna fotografera.

Leica M8

Egentligen vill jag såklart ha en M9 som är nyare och bättre, men den är definitivt utom räckhåll rent ekonomiskt.

Leica M9

Såhär ser den ut (den är egentligen lika stor som M8'an, det är Leicas hemsida som har lite olika storlek på bilderna bara). Nästan lika dan på utsidan, men som vi alla vet är det ju insidan som räknas!

 

M8 har en sensor på 10 megapixlar och 1,33x crop. Alltså är sensorn ungefär lika stor som i min 1D, men med högre upplösning, och större än den i min 550D. M9 har en fullformatssensor på 18 megapixlar. M9'an är också bättre på höga iso och har lite andra småsaker som gör den lite bättre.

 

Det som däremot är Den stora anledningen att köra Leica är optiken. Svindyra, givetvis, men objektiven är för det mesta väldigt bra, både optiskt och mekaniskt. Att hålla ett Leicaobjektiv i handen får i princip vilket Canon- eller Nikonobjektiv som helst att kännas plastigt och dåligt. Ja, jag har hållt i en M9 och några objektiv (och givetvis Canon L-objektiv osv.)

 

Det som stoppar mig är pengarna. En ny M9 kostar 60.000kr. En begagnad M8 17.000-22.000kr ungefär. Nya objektiv från lite drygt 10.000kr. Objektiv finns såklart biligare begagnade, eller nya från Zeiss eller (Cosina)Voigtländer, men med kamera + t.ex. Voigtländer 35mm f/1.4 hamnar vi ändå på ca 22k-25k beroende på hur billigt man hittar M8'an. Jag vet inte hur mycket jag skulle få ihop av att sälja mina Canonprylar, men det skulle inte bli så mycket tyvärr.

 

Vad är då annorlunda med en M jämfört med en digital systemkamera? Detta är en mätsökarkamera. Man tittar alltså inte genom objektivet så som man gör med en spegelreflex, utan man tittar rakt genom sökaren (det stora fönstret uppe i vänsterhörnan, höger på bilderna) och ställer fokus med en genomskinlig överlappande bild i mitten av sökaren. I sökaren ser man också linjer som indikerar kanten på bilden. Detta behövs ju eftersom sökaren ger samma bildvinkel oavsett vilket objektiv du har. Om du sätter på ett 50mm objektiv till exempel så lyser linjerna för 50mm objektiv (och en brännvidd till, de dyker upp i par på en Leica M), så du ser alltså i sökaren både vad som kommer med i bilden, men också vad som finns utanför bilden. Väldigt bra ibland att kunna se folk som går in i bilden innan de kommer in i bildytan!

 

Kameran och objektiven är också mycket mindre än en systemkamera. Objektiven kan bli så mycket mindre eftersom de sitter mycket närmre sensorn. Samma princip som för microFourThirds-kameror som Panasonic GF1 eller Olympus E-Pl1 som också gör mindre kameror och objektiv.

 

Det finns såklart fler fördelar (och nackdelar) jämfört med vanliga systemkameror, men jag tänker inte lista alla här, för det är ingen som orkar läsa då...

 

Pappa

Pappa, fotad på fotomässan i Göteborg i våras med en M9 + 35mm f/2.0. Inte världens bästa bild precis, men så blir det på fotomässor... sällan man får till något vettigt. Speciellt med en kamera man inte är van vid!

 

Nej, det jag behöver är ett JOBB! Någon som har något åt mig? Ett jobb så hade jag ju tjänat in kameran + ett par (billiga) objektiv + en 27" iMac på några månader (förutsatt att jag inte har några övriga utgifter...). Det hade inte varit helt fel!

 

Läs mer om Leica M-systemet på Leicas egen sida HÄR, kolla objektiven HÄR.


Kommentarer
Postat av: Lajke

Tyvärr har jag inga jobb på lager, isf hade de vart mina ;) För jag vill ha en 7D... Så I know your problem iaf!



/Lajke

2010-06-29 @ 13:59:45
URL: http://www.lajke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0