Nyheter från Nikon och Sony

Det är väl lika bra att vi tar upp nyheterna från Nikon och Sony också nu direkt. Sony hade jag lite problem med att hitta på deras sida, så där tar vi bara upp de mest intressanta kamerorna.

Men vi börjar med Nikon som för en vecka sedan kom med följande nyheter:

D3100
Nikon D3100, uppföljare till D3000. 14 megapixlar, upp från 10, gör den just nu till Nikons näst högst upplösta kamera efter D3x med sidan 24 megapixlar. Dock lär en uppföljare till D90 komma väldigt snart med lika många eller fler megapixlar än D3100. För första gången i en Nikon dSLR finns även filmning i full-HD.  Autofokusen ska även kunna följa motiv vid filmning, vilket tidigare inte fungerat på systemkameror med filmning.

28-300
AF-S Nikkor 28-300mm f/3.5-5.6 VR G. Superzoom för fullformat (FX), motsvarar ungefär Nikons 18-200 för 1,5crop-sensorer.

55-300
AF-S DX Nikkor 55-300mm f/4.5-5.6 VR G. Teleobjektiv för cropsensorer (DX).

24-120
Av någon anledning hade Nikon bara en väldigt lågupplöst bild på sin pressida av detta objektiv, därav den kassa bildkvalitén... Hur som helst... AF-S Nikkor 24-120mm f/4 VR G för fullformat (FX). Ersätter gamla 24-120mm f/3.5-5.6 som fått lite sisådär kritik. Nu har Nikon en motsvarighet till Canons 24-105mm f/4 L.

85
AF-S Nikkor 85mm f/1.4 G. För fullformat(FX). Det har ryktats om en ersättare till gamla 85 1.4 ganska länge, och här är det! Ett objektiv jag helt klart varit intresserad av om jag haft en Nikon (och hyfsat med pengar)! Bör bli grymt för porträtt.

a55
Vi tar väl och slänger in Sonys nya lite annorlunda systemkamera i detta inlägget, för det känns onödigt att göra ett eget inlägg bara för det, haha. På bild visas a55, den lite enklare modellen a33 ser så vitt jag kan se identisk ut.

Den stora nyheten här är att kamerorna har en genomskinlig spegel. Detta gör att spegeln inte som i vanliga systemkameror behöver fällas upp och ner när man tar bilder. Det i sin tur leder till att kamerorna kan göras väldigt snabba, 10 bilder per sekund för a55 och 7 bilder per sekund för a33. Sökaren är elektronisk istället för optisk, antagligen på grund av att spegeln är genomskinlig och inte speglar upp tillräckligt mycket ljus (den speglar bara ljus till autofokussensorn). Kamerorna är väldigt små eftersom de inte behöver en stor prisma för sökaren. De har båda två vinklingsbara skärmar och kan filma i HD 1920x1080i. Eftersom spegeln är genomskinlig kan man använda den snabba autofokusen medan man filmar istället för den långsammare kontrastkännande autofokusen som man annars får använda.

Sony kom även med två nya vanliga systemkameror, a560 och a580, men dom tänker jag inte prata om här. (Japp, jag mobbar Sony lite och struntar helt enkelt i att prata om dom).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin


Välkommen till min fotoblogg. Jag heter Sebastian Skarp, är 27 år och bor i Åstorp, men är från Bjärnum. Jag jobbar på Apple Store på Väla utanför Helsingborg. Uppdateringen här är inte alltid den bästa, men när jag känner att jag har några nya bilder att dela med mig av så dyker de upp här.
RSS 2.0